Aktualności

Spotkanie z przedstawicielami Beskidzkiego Zwiazku Powiatowo Gminnego


W dniu 17-11-2022 ZPG WTR miał przyjemność gościć przedstawicieli Beskidzkiego Związku Powiatowo Gminnego.

Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny (BZPG) tworzy jedenaście jednostek samorządu terytorialnego tj. Gmina Bestwina, Gmina Buczkowice, Gmina Jasienica, Gmina Jaworze, Gmina Kęty,
Gmina Kozy, Gmina Porąbka, Gmina Szczyrk, Gmina Wilamowice i Gmina Wilkowice oraz Powiat Bielski.

Spotkanie miało miejsce w hotelu Park w Poznaniu gdzie nastąpiła wymiana doświadczeń oraz analiza obecnego stanu oraz planowanych kierunków rozwoju publicznego transportu zbiorowego.

Wymieniono doświadczenia i informacje dotyczące miedzy innymi takich zagadnień jak możliwości oraz kierunki pozyskiwania środków finansowych na realizacje zadań, sytuacje kadrowo-sprzętowe przewoźników, metody oraz priorytety w zakresie planowania oraz określania przebiegu lini transportowych.

Wymiana informacji odbywała się poprzez ogólne prezentacje wsparte technikami audiowizualnymi jak i bezpośrednią dyskusję zainteresowanych stron.

 


INFORMACJA DOTYCZĄCA ROZSZERZENIA FUNKCJONOWANIA SIECI PUBLICZNEGO TRANSPORTU ZBIOROWEGO NA TERENIE GMINY BUK.

Do tej pory, linie autobusowe przejeżdżające przez gminę Buk, organizowane przez Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny”, obsługiwały tylko miejscowości położone wzdłuż dróg wojewódzkich 306 oraz 307. Ukończenie zintegrowanego węzła przesiadkowego w Buku oraz dynamiczny wzrost cen paliw spowodował, że przyspieszono prace nad rozszerzeniem oddziaływania transportu publicznego na pozostałe miejscowości tak, aby mieszkańcy mieli swobodny dostęp do usług publicznych na obszarze szeroko rozumianej aglomeracji poznańskiej.

Od 1 września 2022 roku na terenie gminy zostały uruchomione 2 nowe linie łączące Kalwy z Bukiem i Żegowo z Dobrą. Pozwoli to na lepszą integrację większości miejscowości gminy. W ten sposób dostęp do transportu publicznego zyskają mieszkańcy Dobrej, Dobieżyna, Dakow Suchych, Sznyfina, Szewc, Wysoczki, Zgody i Żegowa.

Nowe linie obsługiwane będą niskopodłogowymi minibusami, mogącymi przewieźć jednorazowo do 20 pasażerów, do których przez szerokie drzwi można swobodnie wprowadzić wózek dziecięcy lub może wjechać osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim. W okresie próbnym, który ma zweryfikować poprawność przebiegu linii, lokalizacji przystanków oraz przyjętego rozkładu jazdy, linie komunikacji gminnej będą bezpłatne.

Kursowanie linii zostało zsynchronizowane z kursowaniem pociągów, odjeżdżających ze stacji Buk. Dziennie, od poniedziałku do piątku 2 autobusy realizować będą po 16 kursów, na każdej linii od 5:10 do 17:15, przejeżdżając łącznie 576 kilometrów. Stworzenie nowych linii nie byłoby możliwe bez finansowego wsparcia ze strony Wojewody Wielkopolskiego, który wsparł Związek Powiatowo-Gminny kwotą ponad 145.000 zł z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych. Stanowi to około 40% całych kosztów utrzymania linii.

 


14 luty 2022

Przywrócenie normalnego rozkładu jazdy od 21 lutego 2022 roku

W związku z ogłoszeniem w dniu 11 lutego 2022 roku Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, które skraca okres zdalnego nauczania z 27 lutego 2022 r. do 20 lutego 2022 r.”, Zarząd Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny” podjął decyzję o skróceniu obowiązywania wakacyjnego rozkładu jazdy do dnia 20 lutego 2022 roku.

Tym samym od poniedziałku, 21 lutego 2022 roku na sieci komunikacyjnej obsługiwanej przez PKS Poznań SA będzie obowiązywał normalny rozkład jazdy. Wszelkie szczegóły o obowiązujących zmianach w tym zakresie dostępne są dla pasażerów na stronie internetowej przewoźnika www.pks.poznan.pl oraz w aplikacjach mobilnych KiedyBus oraz MobileMPK.

Aplikacje mobilne, dzięki zainstalowaniu w autobusach nadajników/odbiorników GPS pokazują rzeczywiste położenie autobusów na danej linii. Wraz z przywróceniem normalnego rozkładu jazdy, zostaną uruchomione nowe linie, finansowane z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych, m.in. na trasach
Śrem – Kościan,
Kościan – Śmigiel-Nietążkowo,
Nietążkowo – Śmigiel – Bojanowo Stare – Nietążkowo,
Nowy Tomyśl – Miedzichowo – Trzciel – Jabłonka Stara,
Poznań - Tarnowo Podgórne - Duszniki - Chełmno - Pniewy - Nowy Tomyśl


20 stycznia 2022

Pozyskanie dodatkowych srodków na finansowanie nowych linii z FUNDUSZU ROZWOJU POŁĄCZEŃ AUTOBUSOWYCH W dniu 20 stycznia 2022 roku Przewodniczący Zarządu Piotr Hojan oraz jego zastępca Tomasz Łubiński podpisali w imieniu Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”, umowę z Wojewodą Wielkopolskim Michałem Zielińskim na objęcie dofinansowaniem nowych połączeń z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych. Umowa o wartości 2.530.667 PLN przewiduje wsparcie finansowe dla 60 linii autobusowych o łącznej długości 3.623 km, na których zostanie zrealizowanych 843.550 wozokilometrów. Spośród tych linii, 12 połączeń przebiega przez obszar gminy Stęszew. Oprócz wzmocnienia linii w relacjach Poznań – Grodzisk Wlkp., Poznań – Kąkolewo i Poznań-Nowy Tomyśl, w dalszym ciągu zostanie utrzymana linia łącząca Stęszew z Bukiem przez Skrzynki, Jeziorki, Tomiczki, Rybojedzko, Sapowice i Strykowo. Nowością będą uruchomione od lutego nowe linie gminne, zapewniające połączenie niemal wszystkich miejscowości gminy ze Stęszewem tak, aby zapewnić dojazd mieszkańcom do Urzędu Gminy, ośrodka zdrowia i do stacji kolejowych.


22 grudnia 2021

Miasto Poznań przekazało bezpłatnie akcje spółki PKS Poznań SA na rzecz Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Tym samym związek, który tworzą 23 jednostki samorządu terytorialnego, staje się właścicielem poznańskiego przewoźnika z 75-letnią tradycją, do którego należą m.in. dwa dworce autobusowe: w Śremie i Nowym Tomyślu, 76 autobusów i cały majątek ruchomy o wartości 10,8 mln zł. Dzisiaj podpisano w tej sprawie akt notarialny.

Akt notarialny podpisali: Piotr Hojan – przewodniczący Zarządu Związku „Wielkopolski Transport Regionalny”, Tomasz Łubiński – wiceprzewodniczący Zarządu Związku „Wielkopolski Transport Regionalny”, Jacek Jaśkowiak prezydent miasta Poznania i Piotr Husejko – skarbnik miasta Poznania.

Opracowanie Planu Zrównoważonego Rozwoju Transportu Publicznego, odnowienie taboru PKS Poznań przy wykorzystaniu zarówno środków unijnych, jak i krajowych, budowa siatki połączeń zintegrowanej z siecią Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, integracja taryfy PKS z PKM-ką i ZTM Poznań, stałe zwiększanie liczby miejscowości w dostępie do transportu zbiorowego to główne zadania, które stoją przed władzami Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Pod względem zasięgu i oddziaływania jest on największym tego typu w Polsce. Obszar działania Związku to 6.289,81 km2, które zamieszkuje prawie 1.300.000 mieszkańców.
Copyright ©2021 Związek Powiatowo-Gminny, All Rights Reserved.