Aktualności

PRZEKAZANIE ZWIĄZKOWI POWIATOWO-GMINNEMU „WIELKOPOLSKI TRANSPORT REGIONALNY” PIERWSZYCH EGZEMPLARZY AUTOBUSÓW HYBRYDOWYCH IVECO CROSSWAY LE

W  dniu 28 listopada br, na terenie Instytutu Skrzynki odbyło się przekazanie pierwszej partii autobusów w ramach projektu pn. „Poprawa ekologiczności regionalnego transportu drogowego poprzez zakup taboru autobusowego z napędem hybrydowym”, finansowanego z programu „Polski Ład”. Do końca lutego przyszłego roku na trasy zarządzane przez Związek trafi razem 23 autobusy hybrydowe o łącznej wartości 34.966.440 PLN. Cały kontrakt jest bardzo ważny z punktu widzenia obsługi linii dowożących ludzi do aglomeracji poznańskiej z obszaru sąsiednich powiatów położonych w promieniu do 100 km od stolicy Wielkopolski, szczególnie w korytarzach pozbawionych dostępu do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Jest on równie ważny dla linii o charakterze lokalnym, których pasażerowie chcą dotrzeć z małych wsi do miast, będących siedzibami powiatów i gmin.  Nowe autobusy pozwolą poprawić funkcjonowania transportu regionalnego na obszarze zarządzanym przez Związek w zakresie bezpieczeństwa, niezawodności, komfortu podróży i ekologii.

 

 


Nowe połączenia na trasie Poznań-Międzychód i Międzychód-Poznań

 

1 sierpnia przybędzie połączeń w relacji Poznań-Międzychód-Poznań. Z inicjatywy Burmistrza Międzychodu, Związek Powiatowo-Gminny Wielkopolski Transport Regionalny wprowadza dodatkowe kursy.

 

Do końca lipca 2023 autobusy PKS Poznań, który jest własnością organizatora publicznego transportu zbiorowego ZPG Wielkopolski Transport Regionalny, obsługiwał 3 pary połączeń między Poznaniem a Międzychodem. Codziennie jeździły autobusy odjeżdżające o godzinach 10:30, 14:15 i 19:05 z Międzychodu oraz 7:20, 10:20 i 14:40 z Poznania. Dodatkowym połączeniem był kurs o 12:30 z Międzychodu, obowiązujący od poniedziałku do piątku. Wszystkie wymienione linie kursowały do Poznania przez Sieraków, Kwilcz i Pniewy. Od 1 sierpnia w/w kursy zostaną wzmocnione przez kolejne 4 przejazdy, kursujące przez Kamionną, od poniedziałku do soboty – z Międzychodu o godzinach 6:00 i 11:30 oraz z Poznania o 8:45 i 16:40. W niedziele pojawi się jedna dodatkowa para połączeń – o 16:45 z Międzychodu i 19:45 z Poznania. Nowe kursy umożliwią wcześniejsze dotarcie do Poznania i do wszystkich miejscowości położonych wzdłuż dróg krajowych 24 i 92 oraz późniejszy powrót ze stolicy Wielkopolski.

Linia obsługiwana będzie przez przewoźnika obsługującego dotąd tę trasę we własny zakresie, firmę PPHU Michał Mielniczek - usługi transportowe. Dzięki współpracy przewoźnika z PKS Poznań SA, na linii honorowane będą od teraz bilety miesięczne, wystawione przez PKS. Zostaną także ujednolicone taryfy biletowe obydwu firm. Uruchomienie nowych połączeń to pierwszy etap wykorzystania lokalnych przewoźników w systemie połączeń regionalnych w zachodniej i centralnej Wielkopolsce. Lokalne firmy przewozowe współpracujące z PKS Poznań obsługują także komunikację gminną na terenie gminy Buk, linie w relacji Duszniki-Buk oraz Poznań-Sieraków, a od 1 września także komunikację gminną na terenie gminy Czempiń.

Wszystkie nowe kursy wyjeżdżające z Poznania, będą rozpoczynać swoją trasę, podobnie jak inne kursy do Międzychodu, Sierakowa i Mierzyna, z dworca autobusowego Poznań Główny.

Uruchomienie nowych połączeń stało się możliwe, dzięki finansowaniu połączeń głównie przez Gminę Międzychód, przystąpieniu do Związku Gminy Sieraków oraz dofinansowania połączeń przez Wojewodę Wielkopolskiego w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Przystąpienie do Związku Gminy Sieraków z dniem 24 lipca br. spowoduje także zmiany na trasie łączącej Sieraków z Pniewami. Część kursów jadących przez Kwilcz zostanie przekierowana przez Lutom i Lutomek tak, aby wszystkie miejscowości w gminie Sieraków, miały jednakowy dostęp do połączeń autobusowych.

 


PODPISANIE UMOWY NA DOSTAWĘ 23 AUTOBUSÓW HYBRYDOWYCH OBSŁUGUJĄCYCH LINIE REGIONALNE NA TERENIE ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO „WIELKOPOLSKI TRANSPORT REGIONALNY”

23 autobusy o napędzie hybrydowym, z klimatyzacją, dostosowane do osób z niepełnosprawnościami, z systemami informacji pasażerskiej i płatności kartą za bilety – to zyskają mieszkańcy centralnej i zachodniej Wielkopolski korzystający z transportu publicznego. 32 samorządy Związku Powiatowo-Gminnego Wielkopolski Transport Regionalny za 35 mln złotych kupiły tabor, który przekażą w użytkowanie swojemu przewoźnikowi – PKS Poznań SA. Spółka obsługuje 125 linii na obszarze zamieszkałym przez 1,3 mln osób.

Podpisana 14 czerwca 2023 umowa przewiduje dostawę 23 autobusów hybrydowych oraz specjalistycznego sprzętu warsztatowego, co umożliwi PKS Poznań samodzielne prowadzenie planowanych obsług technicznych, zarówno w okresie gwarancji, jak i po niej. Kontrakt podpisali przewodniczący zarządu ZPG WTR i jego zastępca – Piotr Hojan, burmistrz Grodziska Wlkp. i Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański oraz prezes firmy ABP Radosław Pankau. ABP jest dealerem IVECO w Polsce, a właśnie tej marki autobusy zostały zakupione.

Umowa jest efektem wygrania ogłoszonego przez ZPG WTR przetargu na dostawę autobusów. Kontrakt opiewa na kwotę 35,187 mln zł i jest pierwszym takim od 2012 roku. Dzięki niemu tabor spółki zostanie odmłodzony – średni wiek autobusu spadnie z 17 do 10 lat. To otwiera drogę do racjonalnego odnawiania taboru kursującego między Poznaniem, powiatami poznańskim, grodziskim, kościańskim, nowotomyskim a obornickim, a także jeżdżącego po terenie gmin, które samodzielnie przystąpiły do Związku, takich jak Brodnica, Duszniki, Dolsk, Książ Wielkopolski, Międzychód, Sieraków i Śrem. Dzięki temu, komfort podróży na liniach regionalnych ma osiągnąć poziom porównywalny z oferowanym przez komunikację miejską i kolej regionalną, które w poprzednich latach miały szerszy dostęp do środków unijnych.

Kontrakt został zrealizowany w ramach projektu „Poprawa ekologiczności regionalnego transportu drogowego poprzez zakup taboru autobusowego zasilanego gazem ziemnym lub z napędem hybrydowym.” Początkowo rozważano zakup autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, ale wojna w Ukrainie spowodowała znaczny wzrost cen tego paliwa i sprawiła, że ostatecznie podjęto decyzję o zakupie autobusów z napędem hybrydowym.  Do Wielkopolski trafi jeden z najpopularniejszych autobusów międzymiastowych w Europie – Iveco Crossway. Pojazd pozwala na obniżenie emisji szkodliwych cząstek i charakteryzuje się niższym o około 12% zużyciem paliwa w porównaniu z autobusami tego samego typu, napędzanymi klasycznymi silnikami Diesla.

Wszystkie dostarczone autobusy są dostosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami, a ponadto wyposażone w klimatyzację, dynamiczny system informacji pasażerskiej i system uiszczania opłat za pomocą karty płatniczej. Wersja Iveco Crossway, która trafi do Poznania, to odmiana niskowejściowa LE, pozwalająca dostać się do autobusu bez konieczności pokonywania jakichkolwiek stopni. To standard w komunikacji miejskiej, jednak dotąd nie w komunikacji regionalnej w Polsce. Dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa, autobus wyposażono w system monitoringu wnętrza i sytuacji drogowej przed pojazdem oraz w kamerę cofania.

W autobusach, na wzór turystycznych, zostanie zamontowanych 47 foteli z wysokimi oparciami ze zintegrowanym zagłówkiem i podłokietnikami, które dodatkowo wyposażone zostaną w dwupunktowe pasy bezpieczeństwa. Wszystkie fotele przy drzwiach oraz środkowe siedzenie tylnego rzędu zostaną wyposażone w pasy trójpunktowe. 14 z nich dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi. Osoby podróżujące z większym bagażem podręcznym, mogą umieścić bagaż na specjalnych półkach zamontowanych ponad fotelami w części niskopodłogowej. Przy każdym rzędzie siedzeń będą zamontowane gniazda USB, umożliwiające pasażerowi doładowanie telefonu i tabletu podczas jazdy. Właściwe warunki temperaturowe zapewnia zintegrowany agregat klimatyzacji z funkcją grzania oraz ciąg grzejników konwektorowych. Podobnie jak w komunikacji miejskiej, kupowane autobusy zostaną wyposażone w system elektronicznych tablic kierunkowych, wewnętrzny monitor pokazujący aktualne położenie pojazdu na trasie oraz system nagłośnienia wewnętrznego. Ponadto pasażer wsiadający do pojazdu będzie miał możliwość zakupu biletu u kierowcy z opcją płatności kartą. Zastosowanie techniki niskopodłogowej pozwala podzielić funkcjonalnie wnętrze pojazdu na dwie strefy. Pierwsza z nich, w przedniej części pojazdu, adresowana jest dla osób starszych i o ograniczonej sprawności ruchowej oraz dla osób podróżujących na krótkich dystansach. Druga w tylnej części pojazdu, adresowana jest przede wszystkim dla pasażerów podróżujących na dłuższych odległościach. Zajęcie miejsca w tej strefie wymaga pokonania dwóch stopni.

Członkowie Związku zakładają, że nowy tabor stanie się atrakcyjną alternatywą podróży także dla osób, które obecnie korzystają z samochodów osobowych, co jest zgodne z rządową Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do roku 2030.

 

 


Nowi członkowie Związku

 

W dniu 14 kwietnia 2023 roku odbyło sie X Walne Zebranie Członków naszego Związku. W wyniku procedowanych uchwał
członkiem Związku został Powiat Wagrowiecki oraz następujące Gminy:
Brodnica, Dolsk, Kamieniec, Komorniki, Książ Wielkopolski, Nowy Tomyśl, Sieraków oraz Trzciel.

Władze Związku oraz dotychczasowi uczestnicy serdecznie witają nowych członków. Jesteśmy przekonani ze dzięki wspólnej pracy i zaangażowaniu
w znaczący sposób wpłyniemy i poprawimy efektywność komunikacyjna w naszych regionach.


INFORMACJA DOTYCZĄCA POZYSKANIA DODATKOWYCH ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA FINANSOWANIE NOWYCH LINII Z FUNDUSZU ROZWOJU POŁĄCZEŃ AUTOBUSOWYCH 

W dniu 2 marca 2023 roku Przewodniczący Zarządu Piotr Hojan oraz jego zastępca Tomasz Łubiński podpisali w imieniu Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”, umowę z Wojewodą Wielkopolskim Michałem Zielińskim na objęcie dofinansowaniem nowych połączeń z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych.

Umowa o wartości 4.704.023,40 PLN przewiduje wsparcie finansowe dla 74 linii autobusowych o łącznej długości 3.551,9 km, na których zostanie zrealizowanych 1.568.007,80 wozokilometrów. Linie dofinansowywane w ramach funduszu obejmują swoim zasięgiem 22 gminy, położone na terenie 8 powiatów o łącznej powierzchni łącznie 6.289,81 km2, na których zamieszkuje 1.299.867 mieszkańców.

Dzięki dotychczasowemu dofinansowaniu z FRPA udało się objąć transportem zbiorowym takie nowe miejscowości, jak  Cieśle, Dakowy Suche, Dobieżyn, Dobrą, Kalwy, Otusz, Pawłówko, Szewce, Sznyfin, Wiktorowo, Wygodę, Wysoczkę i Żegowo na terenie gminy Buk, Będlewo, Jeziorki, Łódź, Piekary, Rybojedzko, Sapowice, Skrzynki i Trzebaw na terenie gminy Stęszew, Kadzyń i Trąbinek na terenie gminy Dolsk, Jabłonki Stare na terenie gminy Miedzichowo, Łąkie, Tarnową i Białą Wieś na terenie gminy Grodzisk oraz Stary Białcz, Skoraczewo i Karśnice na terenie gminy Śmigiel. W miejscowościach tych zamieszkuje łącznie około 10.000 ludzi. Od 1 września autobusy regularnej komunikacji publicznej pojawią się w miejscowościach gminy Czempiń takich, jak Roszkowo, Maruszkowo, Zadory, Piotrowo Pierwsze, Bieczyny, Sierniki, Srocko Wielkie, Piechanin, Jargoniewice, Piotrkowice, Słonin, Borowo, Gorzyce, Gorzyczki, Donatowo i Satry Gołębin. Należy podkreślić, że obsługa tych miejscowości nie byłaby możliwa bez aktywnego wsparcia ze strony samorządów, przez które linie te przebiegają.

W ramach dofinansowania zmieniono przebieg części linii tak, aby obsłużyć i zwiększyć liczbę połączeń z miejscowości bardzo odległych od stacji kolejowych. Są tu m.in. Wronczyn, Modrze i Zaparcin na terenie gminy Stęszew, Czmoniec, Trzykolne Młyny i Radzewo na terenie gminy Kórnik, czy Grodziszczko i Brzoza na terenie gminy Duszniki. Dzięki środkom z FRPA udało się reaktywować linie Metropolis z Śremu przez Czmoń i obwodnicę Kórnika do Poznania, która zapewnia szybkie i regularne połączenia pomiędzy tymi miastami.

Środki z FRPA pozwoliły także na uruchomienie linii przez obszary, gdzie władze gmin w ogóle nie są zainteresowane wsparciem transportu regionalnego. Przykładem takiej linii może być linia Krzywiń – Poznań, która dzięki wsparciu FRPA utrzymuje rentowność zbliżoną do zera (10% wkład własny zapewniają pozostałe gminy, przez które linia ta przebiega). Wraz z rozszerzeniem Związku o powiat wągrowiecki oraz gminy Brodnica, Dolsk, Kamieniec, Komorniki, Książ Wielkopolski, Nowy Tomyśl, Sieraków i Trzciel, Związek przygotowuje kolejne połączenie pozwalające objąć transportem publicznym kolejne miejscowości.


14 luty 2022

Przywrócenie normalnego rozkładu jazdy od 21 lutego 2022 roku

W związku z ogłoszeniem w dniu 11 lutego 2022 roku Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, które skraca okres zdalnego nauczania z 27 lutego 2022 r. do 20 lutego 2022 r.”, Zarząd Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny” podjął decyzję o skróceniu obowiązywania wakacyjnego rozkładu jazdy do dnia 20 lutego 2022 roku.

Tym samym od poniedziałku, 21 lutego 2022 roku na sieci komunikacyjnej obsługiwanej przez PKS Poznań SA będzie obowiązywał normalny rozkład jazdy. Wszelkie szczegóły o obowiązujących zmianach w tym zakresie dostępne są dla pasażerów na stronie internetowej przewoźnika www.pks.poznan.pl oraz w aplikacjach mobilnych KiedyBus oraz MobileMPK.

Aplikacje mobilne, dzięki zainstalowaniu w autobusach nadajników/odbiorników GPS pokazują rzeczywiste położenie autobusów na danej linii. Wraz z przywróceniem normalnego rozkładu jazdy, zostaną uruchomione nowe linie, finansowane z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych, m.in. na trasach
Śrem – Kościan,
Kościan – Śmigiel-Nietążkowo,
Nietążkowo – Śmigiel – Bojanowo Stare – Nietążkowo,
Nowy Tomyśl – Miedzichowo – Trzciel – Jabłonka Stara,
Poznań - Tarnowo Podgórne - Duszniki - Chełmno - Pniewy - Nowy Tomyśl


20 stycznia 2022

Pozyskanie dodatkowych srodków na finansowanie nowych linii z FUNDUSZU ROZWOJU POŁĄCZEŃ AUTOBUSOWYCH W dniu 20 stycznia 2022 roku Przewodniczący Zarządu Piotr Hojan oraz jego zastępca Tomasz Łubiński podpisali w imieniu Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”, umowę z Wojewodą Wielkopolskim Michałem Zielińskim na objęcie dofinansowaniem nowych połączeń z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych. Umowa o wartości 2.530.667 PLN przewiduje wsparcie finansowe dla 60 linii autobusowych o łącznej długości 3.623 km, na których zostanie zrealizowanych 843.550 wozokilometrów. Spośród tych linii, 12 połączeń przebiega przez obszar gminy Stęszew. Oprócz wzmocnienia linii w relacjach Poznań – Grodzisk Wlkp., Poznań – Kąkolewo i Poznań-Nowy Tomyśl, w dalszym ciągu zostanie utrzymana linia łącząca Stęszew z Bukiem przez Skrzynki, Jeziorki, Tomiczki, Rybojedzko, Sapowice i Strykowo. Nowością będą uruchomione od lutego nowe linie gminne, zapewniające połączenie niemal wszystkich miejscowości gminy ze Stęszewem tak, aby zapewnić dojazd mieszkańcom do Urzędu Gminy, ośrodka zdrowia i do stacji kolejowych.


22 grudnia 2021

Miasto Poznań przekazało bezpłatnie akcje spółki PKS Poznań SA na rzecz Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Tym samym związek, który tworzą 23 jednostki samorządu terytorialnego, staje się właścicielem poznańskiego przewoźnika z 75-letnią tradycją, do którego należą m.in. dwa dworce autobusowe: w Śremie i Nowym Tomyślu, 76 autobusów i cały majątek ruchomy o wartości 10,8 mln zł. Dzisiaj podpisano w tej sprawie akt notarialny.

Akt notarialny podpisali: Piotr Hojan – przewodniczący Zarządu Związku „Wielkopolski Transport Regionalny”, Tomasz Łubiński – wiceprzewodniczący Zarządu Związku „Wielkopolski Transport Regionalny”, Jacek Jaśkowiak prezydent miasta Poznania i Piotr Husejko – skarbnik miasta Poznania.

Opracowanie Planu Zrównoważonego Rozwoju Transportu Publicznego, odnowienie taboru PKS Poznań przy wykorzystaniu zarówno środków unijnych, jak i krajowych, budowa siatki połączeń zintegrowanej z siecią Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, integracja taryfy PKS z PKM-ką i ZTM Poznań, stałe zwiększanie liczby miejscowości w dostępie do transportu zbiorowego to główne zadania, które stoją przed władzami Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Pod względem zasięgu i oddziaływania jest on największym tego typu w Polsce. Obszar działania Związku to 6.289,81 km2, które zamieszkuje prawie 1.300.000 mieszkańców.
Copyright ©2021 Związek Powiatowo-Gminny, All Rights Reserved.