Aktualności

30 Listopad 2023, 20:03

PRZEKAZANIE ZWIĄZKOWI POWIATOWO-GMINNEMU „WIELKOPOLSKI TRANSPORT REGIONALNY” PIERWSZYCH EGZEMPLARZY AUTOBUSÓW HYBRYDOWYCH IVECO CROSSWAY LE

W  dniu 28 listopada br, na terenie Instytutu Skrzynki odbyło się przekazanie pierwszej partii autobusów w ramach projektu pn. „Poprawa ekologiczności regionalnego transportu drogowego poprzez zakup taboru autobusowego z napędem hybrydowym”, finansowanego z programu „Polski Ład”. Do końca lutego przyszłego roku na trasy zarządzane przez Związek trafi razem 23 autobusy hybrydowe o łącznej wartości 34.966.440 PLN. Cały kontrakt jest bardzo ważny z punktu widzenia obsługi linii dowożących ludzi do aglomeracji poznańskiej z obszaru sąsiednich powiatów położonych w promieniu do 100 km od stolicy Wielkopolski, szczególnie w korytarzach pozbawionych dostępu do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Jest on równie ważny dla linii o charakterze lokalnym, których pasażerowie chcą dotrzeć z małych wsi do miast, będących siedzibami powiatów i gmin.  Nowe autobusy pozwolą poprawić funkcjonowania transportu regionalnego na obszarze zarządzanym przez Związek w zakresie bezpieczeństwa, niezawodności, komfortu podróży i ekologii.

 

 

·         Korzyści dla pasażera

o   Niska podłoga, poprawiająca dostępność do pojazdu osobom niepełnosprawnych ruchowo lub o ograniczonej sprawności ruchowej;

o   System zapowiedzi przystanków dla osób niewidomych i niedowidzących;

o   Rampa i specjalny system mocowania, adresowany dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, w tym wózku elektrycznym;

o   Zastosowanie techniki niskopodłogowej pozwala podzielić funkcjonalnie wnętrze pojazdu na dwie strefy: pierwszej w przedniej części pojazdu, adresowanej dla osób starszych i o ograniczonej sprawności ruchowej oraz dla osób podróżujących na krótkich dystansach i drugiej przeznaczonej przede wszystkim dla pasażerów podróżujących na dalszych dystansach;

o   Miękkie fotele z wysokimi oparciami i zagłówkiem, wyposażone w dwu- i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa; 14 z nich dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi;

o   Półki na podręczny bagaż;

o   Gniazda USB do ładowania telefonu lub tabletu;

o   Dwustrefowa klimatyzacja, osobna dla kierowcy i przestrzeni pasażerskiej;

o   Możliwość zakupu biletu w autobusie przy pomocy karty płatniczej;

o   Duże tablice informacyjne z literami barwy białej i wewnętrzny monitor informacyjny;

·         Korzyści dla organizatora

o   Zwiększenie niezawodności kursowania;

o   Stały monitoring wykonania rozkładu jazdy;

o   Podniesienie poziomu bezpieczeństwa i komfortu dla pasażerów;

o   Poprawa bezpieczeństwa dla kierowców;

o   Zwiększanie zasięgu transportu zbiorowego, dostosowanego dla osób niepełnosprawnych;

o   Obniżenie opłat z tytułu podatku spalinowego i podatku od środków transportu;

o   Możliwość wjazdu do Stref Zielonego Transportu;

·         Korzyści dla operatora

o   Pierwsze fabrycznie nowe autobusy, licząc od 2012 roku;

o   Odmłodzenie floty autobusowej z poziomu 17,8 lat do 10 lat;

o   Możliwość wjazdu do Stref Zielonego Transportu;

o   Zwiększenie niezawodności eksploatacji;

o   Zastosowanie najnowszych systemów w zakresie bezpieczeństwa (system kontroli trakcji ESP; tempomat, monitoring wnętrza z dodatkową kamerą nagrywającą sytuację drogową przed autobusem)

o   Zmniejszenie liczby eksploatowanych typów (poprawa logistyki części zamiennych oraz szkolenia mechaników);

o   Zmniejszenie nakładów na naprawy i obsługi;

o   Uzyskanie wewnętrznej autoryzacji na dokonywanie przeglądów okresowych i drobnych napraw bez utraty prawa do gwarancji;

o   Zastosowanie układu hybrydowego, znacznie poprawiającego parametry trakcyjne autobusu;

o   Wysoki moment napędowy układu hybrydowego daje możliwość łatwiejszego włączenia się do ruchu przy ruszaniu z przystanku

·         Korzyści dla środowiska

o   Nowoczesny silnik wysokoprężny, spełniający normę czystości spalin Euro-6E, wyłącznie przy wykorzystaniu technologii katalitycznego dopalania spalin SCR, bez konieczności stosowania systemu recyrkulacji spalin EGR;

o   Silnik przystosowany do zasilania paliwami syntetycznymi 100% HVO, które w przyszłości mają być alternatywą dla wodoru i napędów bateryjnych;

o   Dodatkowy silnik elektryczny o mocy szczytowej 35 kW, zasilany z pakietu baterii o pojemności 1 kWh, ładowanych energią elektryczną wytwarzaną podczas hamowania pojazdu;

o   Zastosowanie systemu „start-stop”, który ma istotne znaczenie podczas dłuższych czas postoju na przystankach;

o   Zmniejszenie emisji CO2.

·         Korzyści dla samorządów

o   Autobus o atrakcyjnym kształcie stanowi nowoczesny element krajobrazu gmin i powiatów;

o   Nowoczesny system publicznego transportu zbiorowego stanowi zachętę do korzystania z niego przez osoby korzystające dotychczas z samochodu osobowego;

o   Wspólna realizacja dużych projektów ma wpływ na uzyskanie korzystniejszej ceny pojazdu i warunków ich serwisowania;

o   Wykorzystanie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej jako nośnika informacji o wydarzeniach organizowanych w danej gminie;

 

Dostawca autobusów został wyłoniony w wyniku nieograniczonego przetargu, ogłoszonego w marcu bieżącego roku. Jego zwycięzcą został międzynarodowy koncern Iveco, reprezentowany w Polsce przez jedynego dealera spółkę ABP Bus & Coach ze Słupska. Przedmiotem dostawy jest jeden z najpopularniejszych autobusów międzymiastowych w Europie – Iveco Crossway. Produkcję tych autobusów rozpoczęto w 2006 roku i od tego momentu bramy fabryki w miejscowości Vysokie Myto opuściło ponad 60.000 egzemplarzy, które są eksploatowane na liniach międzymiastowych od Włoch do Norwegii i od Hiszpanii do Rumunii. Obecnie co roku, czeską fabrykę koncernu Iveco opuszcza 4.500 tych autobusów, w tym 2.000 w wersji niskowejściowej LE.


14 luty 2022

Przywrócenie normalnego rozkładu jazdy od 21 lutego 2022 roku

W związku z ogłoszeniem w dniu 11 lutego 2022 roku Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, które skraca okres zdalnego nauczania z 27 lutego 2022 r. do 20 lutego 2022 r.”, Zarząd Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny” podjął decyzję o skróceniu obowiązywania wakacyjnego rozkładu jazdy do dnia 20 lutego 2022 roku.

Tym samym od poniedziałku, 21 lutego 2022 roku na sieci komunikacyjnej obsługiwanej przez PKS Poznań SA będzie obowiązywał normalny rozkład jazdy. Wszelkie szczegóły o obowiązujących zmianach w tym zakresie dostępne są dla pasażerów na stronie internetowej przewoźnika www.pks.poznan.pl oraz w aplikacjach mobilnych KiedyBus oraz MobileMPK.

Aplikacje mobilne, dzięki zainstalowaniu w autobusach nadajników/odbiorników GPS pokazują rzeczywiste położenie autobusów na danej linii. Wraz z przywróceniem normalnego rozkładu jazdy, zostaną uruchomione nowe linie, finansowane z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych, m.in. na trasach
Śrem – Kościan,
Kościan – Śmigiel-Nietążkowo,
Nietążkowo – Śmigiel – Bojanowo Stare – Nietążkowo,
Nowy Tomyśl – Miedzichowo – Trzciel – Jabłonka Stara,
Poznań - Tarnowo Podgórne - Duszniki - Chełmno - Pniewy - Nowy Tomyśl


20 stycznia 2022

Pozyskanie dodatkowych srodków na finansowanie nowych linii z FUNDUSZU ROZWOJU POŁĄCZEŃ AUTOBUSOWYCH W dniu 20 stycznia 2022 roku Przewodniczący Zarządu Piotr Hojan oraz jego zastępca Tomasz Łubiński podpisali w imieniu Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”, umowę z Wojewodą Wielkopolskim Michałem Zielińskim na objęcie dofinansowaniem nowych połączeń z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych. Umowa o wartości 2.530.667 PLN przewiduje wsparcie finansowe dla 60 linii autobusowych o łącznej długości 3.623 km, na których zostanie zrealizowanych 843.550 wozokilometrów. Spośród tych linii, 12 połączeń przebiega przez obszar gminy Stęszew. Oprócz wzmocnienia linii w relacjach Poznań – Grodzisk Wlkp., Poznań – Kąkolewo i Poznań-Nowy Tomyśl, w dalszym ciągu zostanie utrzymana linia łącząca Stęszew z Bukiem przez Skrzynki, Jeziorki, Tomiczki, Rybojedzko, Sapowice i Strykowo. Nowością będą uruchomione od lutego nowe linie gminne, zapewniające połączenie niemal wszystkich miejscowości gminy ze Stęszewem tak, aby zapewnić dojazd mieszkańcom do Urzędu Gminy, ośrodka zdrowia i do stacji kolejowych.


22 grudnia 2021

Miasto Poznań przekazało bezpłatnie akcje spółki PKS Poznań SA na rzecz Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Tym samym związek, który tworzą 23 jednostki samorządu terytorialnego, staje się właścicielem poznańskiego przewoźnika z 75-letnią tradycją, do którego należą m.in. dwa dworce autobusowe: w Śremie i Nowym Tomyślu, 76 autobusów i cały majątek ruchomy o wartości 10,8 mln zł. Dzisiaj podpisano w tej sprawie akt notarialny.

Akt notarialny podpisali: Piotr Hojan – przewodniczący Zarządu Związku „Wielkopolski Transport Regionalny”, Tomasz Łubiński – wiceprzewodniczący Zarządu Związku „Wielkopolski Transport Regionalny”, Jacek Jaśkowiak prezydent miasta Poznania i Piotr Husejko – skarbnik miasta Poznania.

Opracowanie Planu Zrównoważonego Rozwoju Transportu Publicznego, odnowienie taboru PKS Poznań przy wykorzystaniu zarówno środków unijnych, jak i krajowych, budowa siatki połączeń zintegrowanej z siecią Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, integracja taryfy PKS z PKM-ką i ZTM Poznań, stałe zwiększanie liczby miejscowości w dostępie do transportu zbiorowego to główne zadania, które stoją przed władzami Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Pod względem zasięgu i oddziaływania jest on największym tego typu w Polsce. Obszar działania Związku to 6.289,81 km2, które zamieszkuje prawie 1.300.000 mieszkańców.
Copyright ©2021 Związek Powiatowo-Gminny, All Rights Reserved.