PRZEKAZANIE ZWIĄZKOWI POWIATOWO-GMINNEMU „WIELKOPOLSKI TRANSPORT REGIONALNY” PIERWSZYCH EGZEMPLARZY AUTOBUSÓW HYBRYDOWYCH IVECO CROSSWAY LE
W dniu 28 listopada br, na terenie Instytutu Skrzynki odbyło się przekazanie pierwszej partii autobusów w ramach projektu pn. „Poprawa ekologiczności regionalnego transportu drogowego poprzez zakup taboru autobusowego z napędem hybrydowym”, finansowanego z programu „Polski Ład”. Do końca lutego przyszłego roku na trasy zarządzane przez Związek trafi razem 23 autobusy hybrydowe o łącznej wartości 34.966.440 PLN. Cały kontrakt jest bardzo ważny z punktu widzenia obsługi linii dowożących ludzi do aglomeracji poznańskiej z obszaru sąsiednich powiatów położonych w promieniu do 100 km od stolicy Wielkopolski, szczególnie w korytarzach pozbawionych dostępu do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Jest on równie ważny dla linii o charakterze lokalnym, których pasażerowie chcą dotrzeć z małych wsi do miast, będących siedzibami powiatów i gmin. Nowe autobusy pozwolą poprawić funkcjonowania transportu regionalnego na obszarze zarządzanym przez Związek w zakresie bezpieczeństwa, niezawodności, komfortu podróży i ekologii.
· Korzyści dla pasażera
o Niska podłoga, poprawiająca dostępność do pojazdu osobom niepełnosprawnych ruchowo lub o ograniczonej sprawności ruchowej;
o System zapowiedzi przystanków dla osób niewidomych i niedowidzących;
o Rampa i specjalny system mocowania, adresowany dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, w tym wózku elektrycznym;
o Zastosowanie techniki niskopodłogowej pozwala podzielić funkcjonalnie wnętrze pojazdu na dwie strefy: pierwszej w przedniej części pojazdu, adresowanej dla osób starszych i o ograniczonej sprawności ruchowej oraz dla osób podróżujących na krótkich dystansach i drugiej przeznaczonej przede wszystkim dla pasażerów podróżujących na dalszych dystansach;
o Miękkie fotele z wysokimi oparciami i zagłówkiem, wyposażone w dwu- i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa; 14 z nich dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi;
o Półki na podręczny bagaż;
o Gniazda USB do ładowania telefonu lub tabletu;
o Dwustrefowa klimatyzacja, osobna dla kierowcy i przestrzeni pasażerskiej;
o Możliwość zakupu biletu w autobusie przy pomocy karty płatniczej;
o Duże tablice informacyjne z literami barwy białej i wewnętrzny monitor informacyjny;
· Korzyści dla organizatora
o Zwiększenie niezawodności kursowania;
o Stały monitoring wykonania rozkładu jazdy;
o Podniesienie poziomu bezpieczeństwa i komfortu dla pasażerów;
o Poprawa bezpieczeństwa dla kierowców;
o Zwiększanie zasięgu transportu zbiorowego, dostosowanego dla osób niepełnosprawnych;
o Obniżenie opłat z tytułu podatku spalinowego i podatku od środków transportu;
o Możliwość wjazdu do Stref Zielonego Transportu;
· Korzyści dla operatora
o Pierwsze fabrycznie nowe autobusy, licząc od 2012 roku;
o Odmłodzenie floty autobusowej z poziomu 17,8 lat do 10 lat;
o Możliwość wjazdu do Stref Zielonego Transportu;
o Zwiększenie niezawodności eksploatacji;
o Zastosowanie najnowszych systemów w zakresie bezpieczeństwa (system kontroli trakcji ESP; tempomat, monitoring wnętrza z dodatkową kamerą nagrywającą sytuację drogową przed autobusem)
o Zmniejszenie liczby eksploatowanych typów (poprawa logistyki części zamiennych oraz szkolenia mechaników);
o Zmniejszenie nakładów na naprawy i obsługi;
o Uzyskanie wewnętrznej autoryzacji na dokonywanie przeglądów okresowych i drobnych napraw bez utraty prawa do gwarancji;
o Zastosowanie układu hybrydowego, znacznie poprawiającego parametry trakcyjne autobusu;
o Wysoki moment napędowy układu hybrydowego daje możliwość łatwiejszego włączenia się do ruchu przy ruszaniu z przystanku
· Korzyści dla środowiska
o Nowoczesny silnik wysokoprężny, spełniający normę czystości spalin Euro-6E, wyłącznie przy wykorzystaniu technologii katalitycznego dopalania spalin SCR, bez konieczności stosowania systemu recyrkulacji spalin EGR;
o Silnik przystosowany do zasilania paliwami syntetycznymi 100% HVO, które w przyszłości mają być alternatywą dla wodoru i napędów bateryjnych;
o Dodatkowy silnik elektryczny o mocy szczytowej 35 kW, zasilany z pakietu baterii o pojemności 1 kWh, ładowanych energią elektryczną wytwarzaną podczas hamowania pojazdu;
o Zastosowanie systemu „start-stop”, który ma istotne znaczenie podczas dłuższych czas postoju na przystankach;
o Zmniejszenie emisji CO2.
· Korzyści dla samorządów
o Autobus o atrakcyjnym kształcie stanowi nowoczesny element krajobrazu gmin i powiatów;
o Nowoczesny system publicznego transportu zbiorowego stanowi zachętę do korzystania z niego przez osoby korzystające dotychczas z samochodu osobowego;
o Wspólna realizacja dużych projektów ma wpływ na uzyskanie korzystniejszej ceny pojazdu i warunków ich serwisowania;
o Wykorzystanie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej jako nośnika informacji o wydarzeniach organizowanych w danej gminie;
Dostawca autobusów został wyłoniony w wyniku nieograniczonego przetargu, ogłoszonego w marcu bieżącego roku. Jego zwycięzcą został międzynarodowy koncern Iveco, reprezentowany w Polsce przez jedynego dealera spółkę ABP Bus & Coach ze Słupska. Przedmiotem dostawy jest jeden z najpopularniejszych autobusów międzymiastowych w Europie – Iveco Crossway. Produkcję tych autobusów rozpoczęto w 2006 roku i od tego momentu bramy fabryki w miejscowości Vysokie Myto opuściło ponad 60.000 egzemplarzy, które są eksploatowane na liniach międzymiastowych od Włoch do Norwegii i od Hiszpanii do Rumunii. Obecnie co roku, czeską fabrykę koncernu Iveco opuszcza 4.500 tych autobusów, w tym 2.000 w wersji niskowejściowej LE.